Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Niedziela, 28 września 2025
Imieniny: Marek, Wacław
pochmurno
12°C

Sukces wielkopolskich uczniów: zwycięstwo trzech projektów społecznych

Trzy projekty społeczne z Wielkopolski zdobyły Złotego Wilka, najwyższe nagrody w Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Poznańskie Eco Mode 2 i Ctrl+Code oraz Wirtualne Społeczeństwo z Kępna to zespoły, które w praktyce rozwijały kompetencje przyszłości. Uczniowie tworzyli stronę do nauki programowania, organizowali wirtualne spacery dla osób z niepełnosprawnościami i kurs internetowy o segregacji odpadów. W praktyce szlifowali praktyczne kompetencje takie jak współpraca, innowacyjność, sprawczość i empatia. Szkoły, które ich wspierały, znalazły się w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2024. Znamy już wyniki dla Wielkopolski.

 

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2024 wyróżnił 458 szkół ponadpodstawowych z całej Polski, które wspierają uczniów w zdobywaniu kompetencji przyszłości i działaniach społecznych. Wśród nich znalazło się 36 szkół z woj. wielkopolskiego, w tym: II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Władysława Reymonta w Ostrowie Wielkopolskim (13. miejsce), Liceum Ogólnokształcące Sióstr Urszulanek SJK w Pniewach (15. miejsce) oraz II Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Koninie (29. miejsce). Szkoły te nie tylko uczą teorii, ale również dają młodzieży wsparcie i przestrzeń na działania społeczne. Są to placówki, które skutecznie odpowiadają na największe problemy polskiej edukacji, takie jak nadmiar nauki pamięciowej i brak praktycznych umiejętności (wg CBOS 2023 r.), oferując uczniom możliwość działania w praktyce.

 

Otwarci na zmianę w edukacji

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii został ogłoszony na tegorocznym, dziesiątym Wielkim Finale, który przebiega pod hasłem „Otwarci na zmianę” i jest połączony z kampanią społeczną z robotem Prymusem w roli głównej. Przeprowadzony przez Fundację eksperyment, zadaje kluczowe pytanie: czy sztuczna inteligencja może zdać maturę? Okazuje się, że tak. Prymus potrzebował na to około 30 minut, podczas gdy uczniowie mają na to 240 minut. Akcja ma na celu budować świadomość, że rozdźwięk między szkołą a rzeczywistością staje się coraz większy. To właściwy moment na podjęcie konkretnych działań. W ramach akcji Fundacja zainicjowała list otwarty, w którym wskazuje pilność zmian w polskim systemie edukacji. List podpisało już ponad 1800 osób, w tym sygnatariusze ze świata biznesu, kultury, sztuki czy akademii. – Od lat współpracujemy ze szkołami i wiemy, że wiele z nich jest otwartych na zmianę. Chcemy, aby szkoła obrała kurs na praktykę, naukę przez działanie i pobudzanie pozytywnych emocji w nastolatkach. Mniej teorii to rezygnacja z zakuwania pod testy, nauki na oceny i uczenie się klucza. W szkole spędzamy zbyt dużo lat swojego życia, aby wiedza, którą wynosimy okazała się mało przydatna na pierwszych rozmowach o pracę. Dlatego zachęcamy do wspierania idei otwarcia edukacji na zmianę w tym kierunku – mówi Emir Chahed z Fundacji Zwolnieni z Teorii. Podpisy są zbierane na stronie www.otwarcinazmiane.pl.

 

Rekordowa liczba młodzieży działającej społecznie

W większości rankingów szkół liczą się głównie wyniki matur i sukcesy w olimpiadach. Fundacja Zwolnieni z Teorii proponuje inne podejście, inspirując młodych ludzi do realizacji projektów społecznych w ramach olimpiady. W tym roku rekordowo ponad 27 tys. uczniów z całej Polski, w tym z Wielkopolski, podjęło się realizacji projektów, rozwiązując problemy takie jak brak świadomości ekologicznej czy zły stan psychiczny pacjentów. Przy wsparciu nauczycieli 7,5 tys. uczniów ukończyło projekty, a szkoły wspierające te inicjatywy zdobyły miejsca w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2024.

 

Z najnowszego badania Pracuj.pl z 2024 r. wynika, że większość przedstawicieli pokolenia Z (64 proc.) uważa, że na rynku maleje rola formalnego wykształcenia, a rośnie rola praktycznych umiejętności. Z tą tezą zgadza się 62 proc. badanych w wieku 25-34 lata. Dlatego ważne, aby umiejętności, które zdobywają przez kilkanaście lat nauki młodzi ludzie były przydatne w ich pracy. Jak widzą to pracodawcy? – Z naszych doświadczeń wynika, że młodych ludzi wyróżniają wysokie kompetencje cyfrowe, ale równie cenne są ich kompetencje miękkie. Wiele osób aplikując o swoją pierwszą pracę boryka się z brakiem doświadczenia zawodowego. Zrealizowanie własnego projektu społecznego daje młodym ludziom możliwość sprawdzenia się w praktyce, a dla nas jest to potwierdzenie ich zaangażowania i proaktywności – mówi Marta Mikliszańska, Director, Group Public Affairs & ESG, Allegro. 

 

Umiejętności na wagę złota

Jednym z nagrodzonych Złotym Wilkiem projektów był „Ctrl+Code”, inicjatywa z Wielkopolski, która miała na celu wsparcie uczniów szkół podstawowych w dziedzinie programowania. Twórcy projektu stworzyli specjalną stronę internetową z kursem programowania i podstaw informatyki, aby ulżyć uczniom w stresie związanym z rekrutacją do szkół średnich. – Już od jakiegoś czasu zastanawiałem się wraz z przyjaciółmi nad realizacją projektu społecznego. Wiedząc na czym polegają Zwolnieni z Teorii, postanowiliśmy spróbować swoich sił w praktycznej pracy nad większym projektem. Myślę, że udział w Olimpiadzie dał mi przede wszystkim bardzo ważne doświadczenia, a także uświadomił, że tworzenie projektów nie jest takie trudne, jak może to na pierwszy rzut oka wyglądać. Zyskałem też kilka przydatnych umiejętności, między innymi zobaczyłem, jak wygląda zarządzanie grupą ludzi oraz jak najlepiej przekonywać potencjalnych partnerów do wsparcia projektu. Wszystkim osobom pełnym energii do działania polecam realizację projektów społecznych – mówi Szymon Anders, uczeń VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, współtwórca projektu. W ciągu 10 lat Olimpiady Zwolnieni z Teorii ukończonych zostało blisko 8 tys. projektów, które umożliwiły młodym ludziom zdobycie uniwersalnych kompetencji przyszłości niezbędnych w życiu.  

 

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii oraz Złote Wilki zostały ogłoszone 23 maja podczas Wielkiego Finału 2024, który odbył się w Warszawie. To wydarzenie organizowane przez Fundację Zwolnieni z Teorii. Współorganizatorem jednej ze stref na wydarzeniu – Strefy dla Nauczycieli_ek i Dyrektórów_ek – jest Fundacja Empiria i Wiedza. Partnerami Fundacji są m.in. ING Bank Śląski, Pracuj.pl, Allegro, Bank Gospodarstwa Krajowego. Wydarzenie odbyło się się na Torze Wyścigów Konnych Służewiec, na którym organizatorów gościł Totalizator Sportowy. Pełna lista Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2024 jest na stronie www.ranking.zwolnienizteorii.pl.

 
***

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.